Waarom de zomer een ideaal moment is om te werken aan je marketing

Hieronder alvast 3 redenen waarom de zomer ideaal is om aan je marketing te werken en een checklist met concrete zaken die je kan toepassen.

Waarom de zomer een ideaal moment is om te werken aan je marketing

De zomer​ is voor velen onder ons hét uitgelezen moment om er even tussenuit te gaan. Daarnaast is het ook een ideale periode om net voor of net na je vakantie actief te werken aan je marketingplan van dit najaar. Hieronder alvast 3 redenen waarom en een checklist met concrete zaken die je kan toepassen.

​Neem voorsprong op je concurrenten

In sommige bedrijven hangt er een vakantiemodus die de échte vakantieperiode ver overstijgt. Dat maakt het voor jou natuurlijk eenvoudig om een competitieve voorsprong te nemen. Maak er handig gebruik van door enkele uren of dagen te voorzien in je agenda en actief te werken aan je marketingplan voor dit najaar. Doe het op je kantoor of op een specifieke plek die je creatief aanwakkert. Alleen of met je team. Maar doe het.  

Je hebt tijd nu

Voor veel bedrijven zijn de zomermaanden een periode van laagconjunctuur. Geen excuses dus dat er momenteel geen tijd voor is, maar een ideale kans om net eens door te werken op die zaken waar je tijdens andere maanden misschien minder aan toe komt. Je marketingaanpak voor dit najaar zou een steevast onderdeel moeten zijn van de zaken die je nu afwerkt.  

Creëer rust in de onrust

Door je acties en campagnes pro-actief uit te werken in de zomermaanden geniet je in het najaar van een zekere rust omdat je enkel nog een aantal zaken operationeel moet uitrollen. In veel bedrijven gebeurt dit nog steeds last minute en erg chaotisch, wat erg belastend kan zijn voor de hele organisatie en haar medewerkers.

Checklist die je kan toepassen deze zomer

  1. Check je marketingresultaten van dit voorjaar
  1. Maak een korte evaluatie: wat ging goed en wat liep fout
  1. Markeer alle belangrijke momenten van dit najaar op een overzicht
  1. Koppel duidelijke marketingdoelstellingen aan deze gebeurtenissen
  1. Doe aan reverse engineering vanuit deze belangrijke momenten en plan
  1. Maak een overzicht van alle campagnes en acties die je wilt realiseren
  1. Vertaal dit naar een actieplan
  1. Plan alvast evaluatie en optimalisatie momenten

Andere artikels