Meer inzicht in je klanten: een kwestie van gezond boeren verstand

Om inzicht te krijgen in de bestaande klanten van mijn klanten vraag ik doorgaans naar een aantal eenvoudige zaken. Hoeveel klanten heb je, in welke regio, wie zijn goede klanten, enzovoort

Meer inzicht in je klanten: een kwestie van gezond boerenverstand

Om inzicht te krijgen in de bestaande klanten van mijn klanten vraag ik doorgaans naar een aantal eenvoudige zaken. Hoeveel klanten heb je, in welke regio, wie zijn goede klanten, welke producten kopen ze, wie zijn je belangrijkste klanten, waarom, enzovoort.

Het antwoord op die vragen situeert zich in één van deze scenario’s, of in een combinatie ervan.

  1. Ik krijg een ruwe schets van het klantenbestand, op basis van buikgevoel en recente ervaringen. Het kan dus alleen maar beter
  2. Ik krijg een excel voorgeschoteld die uit een boekhoudprogramma is geëxporteerd met namen, BTW-nummers, adressen, en eventueel omzet. Goede start
  3. Ik krijg toegang tot een CRM-systeem dat ooit is aangekocht maar nooit is gebruikt. Een lege doos met veel potentieel. Klassieker
  4. Ik krijg een rapport uit een hedendaagse CRM-tool dat op een gebruiksvriendelijke en overzichtelijke manier snel een aantal basics toont.  Heerlijk

Ik ben echt fan van het laatste scenario, waarbij je werkt met een eenvoudige (of meer complexe) CRM-tool.


De reden daarvoor is dat die tool je een schat aan informatie kan opleveren in verhouding tot de beperkte inspanning die je moet leveren om er data in te putten. Hou voor ogen dat je met een aantal basiszaken al heel ver kunt komen!  

Voor marketingdoeleinden is de (basis)informatie over je bestaande klanten echt goud waard. Het kan in een aantal gevallen of sectoren leiden tot up of cross selling waar je relatief weinig moeite voor moet doen, net omdat je hun vertrouwen al hebt gekregen. In andere gevallen brengt de informatie je dichter bij een sterk klantenprofiel waarmee je kan inzetten op het werven van gelijkaardige klanten.

Conclusie: big data is absoluut hot. Maar niet altijd even relevant voor KMO’s. Op basis van gezond boerenverstand zet ik zelf met mijn klanten in op first things first.  

  1. Ga na over welke klantgegevens je vandaag reeds kan beschikken.
  2. Bepaal in welke mate deze informatie bijdraagt tot meer inzicht voor  marketing en sales.
  3. Stop met het verzamelen van irrelevante informatie.
  4. Start of ga door met het verzamelen van die informatie die een verschil kan maken.
  5. Leg aan je medewerkers uit waarom dit belangrijk is en welk voordeel de organisatie of zij zelf er bij hebben.
  6. Kies een tool die het toelaat om de gegevens op een eenvoudige manier te verzamelen en die nuttige output voorziet. Uiteraard zal je keuze mee bepaald worden door je sector, situatie of context.

Andere artikels