Een marketingplan uitwerken: hoe begin je er aan?

Marketing in KMO’s bestaat vaak nog uit een aaneenschakeling van individuele acties die niet altijd tot het gewenste resultaat leiden. Het kan natuurlijk ook anders.

Een marketingplan uitwerken: hoe begin je er aan?

Marketing in KMO’s bestaat vaak nog uit een aaneenschakeling van individuele acties die niet altijd tot het gewenste resultaat leiden. Het kan natuurlijk ook anders. Stel dat je al je marketinginspanningen zou plannen met als doel om je sales actief te ondersteunen? Dit artikel toont hoe je kan starten met het uitwerken van een resultaatgericht marketingplan.

De 5 stappen voor het uitschrijven van je marketingplan:

  1. Investeer jaarlijks tijd om een marketingplan uit te schrijven
  1. Doe onderzoek en breng relevante informatie in kaart
  1. Bepaal je strategie in functie van je doelstellingen
  1. Maak een actieplan dat operationeel schetst wie wat tegen wanneer doet
  1. Doe actief aan opvolging en optimaliseer waar mogelijk.

​​

Investeer tijd

Het uitschrijven van een marketingplan doe je best in een korte, intense periode van 4 tot 6 weken. Die periode biedt je tijd voor voldoende overlegmomenten, reflectie en het uiteindelijk samenbrengen van alle onderdelen in 1 overzichtelijk geheel.

De tijd die je investeert in het uitwerken van je plan is de vertraging die je straks tijdens de uitvoering toestaat om te versnellen. Vaak wordt dit over het hoofd gezien en wordt er direct gefocust op operationele output. Denk hierbij aan last minute uitgevonden acties zonder concrete doelstellingen, bijvoorbeeld voor een opendeurdag of een belangrijke beurs.

Neem jaarlijks de tijd om bij aanvang van het najaar een nieuw marketingplan uit te schrijven. Afhankelijk van de sector waarin je actief bent kan je bepaalde elementen eenvoudig recupereren en hoef je het wiel niet elke keer heruit te vinden.

Doe aan onderzoek

Maak een nulmeting door te vertrekken vanuit de situatie zoals ze nu is. Je kan volgende elementen gebruiken als puzzelstukken om één en ander in kaart te brengen.

  • Je cijfers en eventuele dashboards
  • Je producten en diensten
  • Je klanten
  • Je concurrenten
  • Je organisatie op micro, meso en macro niveau
  • Trends

Sta bij elk onderdeel stil of dit nog steeds matcht met je algemene bedrijfsdoelstellingen? Bijvoorbeeld

  • Wat leer ik uit de cijfers en de data die ik afgelopen jaar verzameld heb
  • Zijn je producten en diensten nog steeds relevant voor je doelgroep
  • Zijn de klanten die je vandaag bedient nog steeds de klant die je morgen wilt bedienen
  • Wat zijn de best practices van je concurrenten?
  • Met welke markttrends moet je rekening houden?

Bundel je onderzoek in een duidelijk rapport en gebruik het als basis voor de uitwerking van je marketingstrategie.

Werk een marketingstrategie uit

Ontwikkel een concreet stappenplan dat naar je doelstellingen leidt! Een strategisch plan geeft je een duidelijk beeld van onder andere:

  • Je merk architectuur
  • Je marktpositie
  • Je segmenten en doelgroepen
  • Je customer journey
  • Je contentstrategie
  • Je campagnekalender
  • Je digitale strategie

In functie van je persoonlijke situatie kan dit lijstje ook korter of langer zijn.

Je strategische keuzes van vandaag bepalen hoe je organisatie van morgen er zal uitzien. Focus daarom op het competitief voordeel dat je wilt realiseren.

Maak een actieplan

Vertaal je strategie naar een tactisch plan. Wie doet wat tegen wanneer en hoeveel tijd is er voor voorzien? Werk NU reeds zoveel mogelijk acties en campagnes uit terwijl je nog in het creatieproces bent. Van zodra je terug met een algemene operationele focus aan de slag gaat heb je waarschijnlijk veel redenen om hier niet meer toe te komen. Een goed uitgewerkt actieplan zorgt voor rust doorheen het kalenderjaar.

TIP: werk voor elke actie op 1 A4 uit wat je met je actie wilt bereiken, op wie de actie gericht is, hoe lang ze loopt, welke kanalen je wilt inzetten en welk budget je voorziet.

Voer uit en volg op

Omring jezelf met partners die expertise hebben in specifieke subdomeinen van je marketingplan. Ga daarom op zoek naar een marketing consultant die de verschillende partijen samenbrengt en de volledige uitvoering coördineert of zoek een full service marketing bureau dat je volledig ontzorgt.  

Kijk op geplande momenten terug naar gerealiseerde zaken en evalueer je geboekte progressie. Kijk ook vooruit en stuur je marketingplan pro-actief bij waar nodig.

Andere artikels