SWOT-analyse

Ken jezelf

Vaak vergeten bedrijven waar ze echt goed in zijn, of toch om dat uit te spelen in hun marketing. Door een SWOT-analyse te maken krijg je in één oogopslag een handig overzicht van je sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen.

Stel jezelf de juiste vragen

Om je sterktes op te lijsten stel je jezelf de vraag wat je klanten zeer goed vinden aan jouw bedrijf. Wat appreciëren ze aan je product, dienst of service?

Elk bedrijf heeft zwaktes. Als je het lastig vindt om ze te benoemen, maak dan een overzicht van de meest voorkomende frustraties bij je klanten.

De markt biedt ongetwijfeld kansen. Welk competitief verschil kan je maken ten opzichte van je concurrenten?

Anderzijds liggen er misschien ook bedreigingen op de loer. Welke wetgeving bedreigt je huidige manier van zakendoen? Staat je business model onder druk?

Hoe ver ga ik in mijn SWOT-analyse?

Je kan je SWOT-analyse best zo breed mogelijk benaderen. Ze kan vanuit verschillende bedrijfsdomeinen heel interessante inzichten opleveren die helpt bij het bepalen van je marketingdoelstellingen, naast een goed algemeen beeld over je volledig bedrijf.

Andere bouwstenen uit je marketingplan

Concurrentieanalyse

Weet wat er gebeurt in je sector

Missie en visie

Welk probleem los je op voor wie op welke manier, en waarom?

Marketingdoelstellingen

Bepaal duidelijke doelstellingen en creëer de juiste verwachtingen

Bespreek vrijblijvend je project

Een marketingbrainstorm is het ideale moment om elkaar beter te leren kennen en te bekijken op welke manier we een meerwaarde kunnen zijn voor elkaar.

Plan je brainstorm