Je strategisch marketingplan opstellen

Een beproefde methodiek die leidt naar je strategisch marketingplan.

Om tot een strategisch marketingplan te komen doorlopen we samen een marketingtraject. In een periode van 6 tot 8 weken, afhankelijk van de complexiteit en onze agenda's, ontmoeten we elkaar zo vaak als nodig om het project te laten slagen. Doorgaans zijn er vier tot zes contactmomenten, bij jouw op kantoor of bij mij.

01

Je situatie as is

Het is belangrijk om eerst te begrijpen vooral begrepen te willen worden. In deze fase brengen we de bouwstenen in kaart die straks de fundamenten gaan vormen voor de strategische uitwerking van je marketingplan.

02

Strategische keuzes

Op basis van de in kaart gebrachte informatie maken we strategische keuzes, gebaseerd op feitelijkheden. We creëren een concreet en helder stappenplan om je gewenste doelstellingen te realiseren.

03

Tactische uitwerking

Een eenvoudig en krachtig overzicht van al je marketinginspanningen. Het geeft rust en structuur doorheen het jaar.

Bouwstenen van je marketingplan

Om tot een resultaatgericht marketingplan te komen zijn volgende bouwstenen essentieel om te onderzoeken. Let wel, elk marketingtraject is uniek en kent haar eigen accenten. Daarom is onderstaande lijst slechts indicatief en niet limitatief.

Marketingdoelstellingen

Bepaal duidelijke doelstellingen en creëer de juiste verwachtingen

Concurrentieanalyse

Rechtstreekse concurrenten en alternatieven in kaart brengen

SWOT-analyse

Onderzoek je sterktes, zwaktes, kansen en opportuniteiten.

Segmentering

Ken je klanten en organiseer ze in logische doelgroepen

Missie & visie

Welk probleem los je op voor wie op welke manier, en waarom

Positionering

Welke perceptie moet de consument hebben over je merk

Kanalen

Kies relevante kanalen om je content te delen

Contentstrategie

Vertel een verhaal en bouw aan je community

Producten en diensten

Maak strategische keuzes in je aanbod

Cijfers & dashboards

Onderbouw je beslissingen met feitelijkheden

Projectplanning

Maak een tactisch plan als leidraad voor de uitvoering

Benieuwd of een marketingtraject iets voor jou is?

Plan dan zeker een marketingbrainstorm. Dit is het ideale moment om elkaar beter te leren kennen en te kijken hoe een marketingtraject leidt tot betere resultaten.

Plan een strategische brainstorm

Veel gestelde vragen

Hoeveel kost een marketingtraject?

Voor het opstellen van een marketingplan zijn er verschillende trajecten mogelijk. Een marketingtraject wordt steeds forfaitair gefactureerd. De tarieven starten bij €3.870. Neem contact op om samen te bekijken welk traject het best bij je aansluit.

Kan ik de KMO-Portefeuille aanspreken om een marketingplan te laten opmaken?

Ja, De Ondernemersfabriek is een erkend dienstverlener voor de pijlers advies én opleiding. Dankzij de KMO-Portefeuille kan je een tegemoetkoming van 30% genieten op je totale investering, mits je aan de voorwaarden voldoet.

Wat is de concrete output van zo'n marketingtraject?

Na het marketingtraject ontvang je verschillende documenten:
1) een marketingplan voor de komende 12 maanden
2) uitgewerkte marketingprojecten die als briefing kunnen dienen voor de uitvoering
3) een rapport van het volledig marketingtraject

Waarom een marketingtraject doorlopen?

Het doorlopen van een marketingtraject helpt KMO-bedrijven om structuur en overzicht te brengen in hun marketingaanpak. Door met een kinderlijke verwondering de bestaande marketingaanpak in vraag te stellen kom je op een eenvoudige manier tot relevante inzichten. Daarnaast zorgt zo'n traject ervoor dat je marketingplan terug op scherp staat, maar dan gebaseerd op feitelijkheden in plaats van op buikgevoel.

Ik zou een bouwsteen willen toevoegen aan mijn traject, maar het staat niet op de site. Kan dat?

Ja dat kan. Elk traject is uniek en vraagt om een specifieke aanpak. Laat ons even samenzitten voor een brainstorm om te bekijken over welke bouwsteen het precies gaat en op welke manier we die kunnen integreren in het traject.