Marketing doelstellingen

Wat verwacht je van je marketingbureau?

Het meest gegeven antwoord op deze vraag is meer omzet! Begrijpelijk, want finaal verwacht je dat elke marketingactie leidt tot meer resultaat. Maar marketing heeft volgens De Ondernemersfabriek nog meer doelstellingen dan alleen maar meer omzet genereren.

Marketingdoelstellingen

Je marketingdoelstellingen zijn de eerste zaken waarover we duidelijkheid moeten scheppen. Vanzelfsprekend wil je aan de hand van je investering in marketing groeien met je organisatie. Maar even vaak is meer omzet een heel breed gegeven dat we samen tot een aantal heel concrete items moeten herleiden.

Hoe bepaal je de juiste doelstellingen?

Je marketingdoelstellingen kunnen bestaan uit een aantal kwantitatieve parameters, zoals een specifiek aantal leads, clicks of volgers, maar ook bezoekers in je toonzaal, een aantal bestelbonnen, of nog iets anders.

Daarnaast kan je ook mikken op kwalitatieve doelstellingen. Denk bijvoorbeeld aan het creëren van een nieuwe huisstijl, brochure, of website. Maar evenzeer over manieren waarop marketing je relatie met je bestaande klanten kan versterken en hoe je marketingacties kunnen bijdragen aan het vinden van de juiste medewerkers. Dat wordt ook wel eens employer branding genoemd.

Andere bouwstenen uit je marketingplan

Concurrentieanalyse

Rechtstreekse concurrenten en alternatieven in kaart brengen.

SWOT-analyse

Onderzoek je sterktes, zwaktes, kansen en opportuniteiten.

Missie en visie

Welk probleem los je op voor wie op welke manier, en waarom?

Bespreek vrijblijvend je project

Een marketingbrainstorm is het ideale moment om elkaar beter te leren kennen en te bekijken op welke manier we een meerwaarde kunnen zijn voor elkaar.

Plan je brainstorm