Concurrentieanalyse

Je eigen sterktes als startpunt

Focussen op je eigen sterktes is per definitie goed. Een concurrentieanalyse geeft je een duidelijk beeld van wat er zich afspeelt in de markt, in je sector en specifiek bij je concurrenten. Dat is altijd een meerwaarde.

Aan wie denk je als je aan je concurrenten denkt?

Vaak zijn dat bedrijven in de nabije regio die je kent uit het straatbeeld of zijn het bedrijven je ontmoet hebt op lokale en vakspecifieke events. Dat laatste is zeker in bepaalde niches het geval.

De vraag is of je ook denkt aan je online concurrenten? Wanneer heb je je bedrijfsnaam voor de laatste keer opgezocht in Google? Bedrijven staan soms versteld van de advertenties die ze ontdekken en de sites die organisch getoond worden op de eerste pagina met zoekresultaten.

Denk je ook aan alternatieven voor je product of dienst? Productontwikkelaars van vandaag zijn mogelijk je concurrenten van morgen.

Besteed dus regelmatig aandacht aan je (potentiële) concurrenten, maak een concurrentieanalyse en weet wat er leeft in de markt.

Bespreek vrijblijvend je project

Een marketingbrainstorm is het ideale moment om elkaar beter te leren kennen en te bekijken op welke manier we een meerwaarde kunnen zijn voor elkaar.

Plan je brainstorm